Şeker Hastalığı Ameliyatı (Metabolik Cerrahi)

Anasayfa Hizmetler Şeker Hastalığı Ameliyatı (Metabolik Cerrahi)

Şeker Hastalığı Nedir?

Şeker hastalığı diğer adıyla diyabet, pankreasın yeterli miktarda insülin üretememesi ya da ürettiği insülinin etkili bir şekilde kullanılamaması durumunda gelişen bir hastalıktır. İnsülin, şekerin hücre içine girmesini ve hücrede glikojen olarak depolanmasını sağlar. Şeker hastası, yediği besinden kana geçen şekeri yani glukozu kullanamaz ve bu durumda kan şekeri düzeyi yükselir buna hiperglisemi denir.

Şeker Hastalığı tipleri nelerdir?

Tip 1 şeker hastalığı ve tip 2 şeker hastalığı olmak üzere belirgin iki tipi vardır.Tip 1 şeker hastalığı insülinin pankreasta hiç üretilmediği ya da çok az üretildiği tiptir ve sıklıkla çocukluk ve gençlik döneminde görülür.

Tip 2 şeker hastalığındai se vücut insülin üretmektedir, ancak hücreler insüline direnç göstermektedir.

Şeker Hastalığı Belirtileri Nelerdir?

şeker hastalığı belirtileri

Tip 2 şeker hastalığının başlıca belirtileri;

– Sık idrara çıkma,

– Ağız kuruluğu,

– Çok su içme,

– Açlık hissi,

– Cilt yaralarının geç iyileşmesi,

– Kuru ve kaşıntılı bir cilt,

– Sık sık enfeksiyon gelişmesi,

– Ellerde ve ayaklarda hissizlik veya uyuşma ve karıncalanma

Şeker hastalığı neden önemlidir?

Şeker hastalığı, pankreas yeteri kadar insülin üretememesi ya da ürettiği insülini verimli kullanamamasına bağlı ortaya çıkan hastalıktır. İnsülin, şekerin hücre içine girmesini ve hücrede depolanmasını sağlar. Kan şekeri değerinin yüksek seyretmesi vücutta erken ve geç dönemde bedenimizi tahrip ederek, geri dönüşümsüz bir çok hastalığın ortaya çıkmasına sebep olur.

Uzun dönemdeki bazı yan etkileri:

– Damarlarda hasar oluşturarak, esnekliğini kaybetmesi sonucu arterlerde sertleşmeye, duvar kalınlığında artışa sebep olur. Endotel hasarına bağlı olarak kalbe, beyne yeteri kanın ulaşmamasına sebep olur.

– Böbreklerde hasar, kan şekeri yüksek olduğunda kanı filtrelemek için böbrekler aşırı çalışır, belli süre sonrasında tolere edemez ve diyalize kadar ilerleyebilir.

– Görme bozukluğu, katarakt gibi bir çok görme problemlerine yol açar

– Bağışıklık sistemini zayıflatır.

– Sinir hasarına sebep olarak ellerde, ayaklarda uyuşma, yanma…

Kısaca şeker hastalığı tedavi edilmezde erken ve geç dönemlerde bir çok organı etkileyerek kısaca bedeni tahrip eder, yaşlandırır ve kişiyi bitirir.

Tip 1 diyabet hastalarına da bu ameliyat uygulanır mı?

Maalesef tip 1 şeker hastalarına bu cerrahi yapılamamaktadır. Çünkü tip 1 hasta grubunda pankreasta insülin rezervi olmadığı için, bu ameliyat tip 2 hasta grubuna uygulanmaktadır.

Ameliyatla Tip 2 Diyabet Tedavi Edilebilir mi?

Bu sorunun cevabı artık bilinmektedir. Tip 2 şeker hastalığının cerrahi tedavisi mümkün ve başarı oranı oldukça yüksektir. Bu oran %90 ları geçmektedir. Tabiki bunun için uygun rezervin ve durumların olması gerekmektedir. Bunun içindir ki bu ameliyatlar için geç kalmamak oldukça önem arz etmektedir.Ameliyattan sonra yüksek tansiyon, kolesterol gibi bir çok hastalıklara da fayda sağlarken bunun yanında, orta vadede düzelen en önemli problemlerden birisi de cinsel performans bozukluğudur.

Metabolik Cerrahi

Diyabet cerrahisi, şeker ameliyatı olarakta bilinen metabolik cerrahi, şeker hastalığının yanısıra tüm metabolik hastalıkların cerrahi ile tedavi edilmesini kapsamaktadır. Yani bu ameliyat hipertansiyon, yüksek kolestereol,uyku apnesi gibi bir çok metabolik hastalık üzerine etkildir. Ciddi kilo kaybı olmayan tip2 diyabet hastalara da uygulanan, hormonal değişiklikler oluşturan bir operasyondur.

Günümüzde artık metabolik cerrahinin tip2 diyabet tedavisindeki rolü kanıtlanmış durumdadır.

gastrik bypass ameliyatı

Diyabet cerrahisi nasıl bir ameliyattır?

Laparoskopik(kapalı) yöntemle yapılan mide ve barsakları ilgilendiren bir uygulamadır. Şeker ameliyatında günümüzde uygulanan tüm yöntemlerde incebarsağın son kısmı mideye yaklaştırılarak gıdayla daha erken sürede buluşması sağlanır. Bu sayede incebarsağın son kısmındaki insülinle alakalı hormonlar aktive olur. Böylece vücutta bulunan insülin kullanılmaya ve kandaki şeker miktarı düşmeye başlar. Dışardan insülin kullanmaya gerek kalmamaktadır.

Ameliyat için uygun muyum?

Hastanın tip 2 diyabet olmasının yanısıra ameliyat öncesinde bakılan kan değerlerindeki sonuçlara göre ameliyat için uygun olup olmadığınıza karar veriyoruz. Her tip 2 diyabet hastası ameliyat için uygun olmayabilir. Özellikle pankreastaki insülin rezervinin belli değerler üzerinde olması gerekmektedir.

Özetle; insülin rezervi olmalı, hastanın genel durumu iyi olmalı, ameliyat sonrası bilgilendirme yapılmalı.

Kan şekerim ameliyat sonrası ne zaman düzelir?

Yapılan ameliyatların şeker üzerine etkisi yansınamaz seviyededir. Ameliyatların 10 yıllık süre içerisinde hastaların yaklaşık %90 ında şekerin normal aralığa düştüğü bildirilmektedir.

Obez + tip2 diyabeti olanlarda kan şekeri cevabı ortalama 2-3 gün içinde olurken, metabolik cerrahi için ameliyat olanlarda (ciddi kilo problemleri olmayanlarda) bu cevap 4-6 haftayı bulabilir.

Doktora Sor