Obezite

Obezite Nedir?

Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de obezite büyük bir sağlık sorunu olmakta ve obez hasta sayısı bir çığ gibi büyümeye devam etmektedir. Obezitenin kısaca tabirini yapmak gerekirse, vücutta normalden fazla ‘’yağ’’ birikmesi anlamına gelmektedir. Diğer bir ifadeyle alınan kalorinin, harcanan kaloriden fazla olması ve bu kalorilerin yağa dönüştürülerek depolanmasıdır.

Obezite ABD’de önlenebilir ölümlerin sigaradan sonra en sık 2. nedenidir.

Obeziteyi düzeltilmesi gereken estetik bir problem olarak değil aksine, obezite kökeni multifaktöriyel olan bir hastalık olarak görmek ve bilmek lazım. Hastalığın bileşenleri de muhtemel çevresel ve genetik faktörlerin birleşiminden oluşmaktadır.

obezite nedir

Obezitenin değerlendirilmesinde ya da obezite hesaplamada, ağırlık ve boy arasında bağlantı kuran vücut kitle indeksi kullanılır. Vücut kitle indeksi(VKI) = Ağırlık (kg)/boy(m)2.

Dünya Sağlık Örgütü (WHO) vücut kitle indeksine göre obezite sınıflaması:

SINIFLAMA

VKI DEĞERİ

Normal aralık

18.5-24.9

Pre-obez( fazla kilolu )

25.0-29.9

1. Derece Obez

30.0-34.9

2. Derece Obez

35.0-39.9

3. Derece obez( Morbid Obez )

40 ve üzeri

Kimler cerrahi için uygundur?

Cerrahi olarak tedavi etmemiz gereken obezite 2. ve 3. derece obezite grubudur. Diğer bir tabirle vücut kitle indeksi 35 ile 40 arasındaysa ve komorbid tibbi hastalıklar (şeker hastalığı, kalp hastalığı, yüksek tansiyon, kolesterol yüksekliği, uyku apnesi, astım, ciddi eklem problemleri) varsa, ek hastalığı olmayan VKI 40 kg/m2 ve üstünde olanlar ameliyat için uygun hastalardır.

Obezitenin Nedenleri Nelerdir?

Genetik ve çevresel faktörler obezitenin gelişmesinde rol oynamaktadır.Normal ağırlıktaki bireylerin doğacak olan çocuklarının obez olma ihtimali %10 iken, iki obez bireyin çocuklarının yetişkinliğe kadar obez olma ihtimali %80-90’ dır. Diyet, sedanter yaşam ve kültür de özellikle son yıllardaki rafine gıdaların tüketiminin, fast-food yiyeceklerinin tüketimindeki artış da obezitenin artışına katkıda bulunmaktadır.

obezite nedenleri

Obezite neden tehlikeli bir hastalıktır?

Yukarıda da belirttiğim gibi araştırmalar obezitenin yaşam süresini 10-15 yıl azalttığını gösteriyor. Obezite düzetilmesi gereken estetik problemden öte çok ciddi hastalıklara yol açtığı bilinmektedir. Bunların başında kardiyovasküler problemler (koroner kalp hastalığı, konjestif kalp yetmezliği, tıkayıcı damar hastalıkları, bacaklarda venöz staz,varis), tip 2 şeker hastalığı, hipertansiyon, bazı kanser türleri (rahim, meme, prostat ve kalın barsak), inme, Karaciğer yağlanması, safra kesesi taşları, gastroözofageal reflü hastalığı, solunum yolu problemleri, Osteoartrit (eklem kıkırdaklarının bozulması), bel fıtığı ,Psikososyal problemler (işgöremezlik, sosyal ayrımcılığa maruz kalma, depresyon) gibi birçok sistemi etkileyen sağlık problemleridir.

Şiddetli obeziteyle mücadele eden hastalar için hastalığın en zorlu tarafı sosyal damgalanma konusunda popülasyonun geri kalanının uyguladığı ayrımcılıkla yüzleşmektir. İşe girme konusunda, kamu tesisleri aktivitelere katılmalarında çoğunlukla zorluklarla karşılaşıldığını hasta ve danışanlar tarafından da duymaktayım. Bu nedenledir ki birçok durumdan dolayı obezite tedavi edilmesi gereken bir durumdur.

Doktora Sor

Vücut Kitle Endeksi Hesaplama